Information om seriespelet
Anmäl nya lag eller avanmäl befintligt lag senast 22 maj till SvBF. All information beträffande Nationella Serien skickades ut den 12 april i separat epost. Ni hittar även informationen på hemsidan under Seriespelet och Nationella Serien. Det har också skickats ut en separat inbjudan till en ny 5-manna serie. Läs mer på hemsidan. Vad som gäller för distriktsserierna - kontakta ert distriktsförbund.
Handlingar till kansliet (Licenser, samarbetsavtal, serie-anmälan mm.)Vi vill förtydliga att man kan skicka in alla former av handlingar till kansliet via epost. Det går både att scanna och fota, det viktiga är att man kontrollerar att informationen är tydlig innan man skickar in det till oss. Skickas alltid till 
Spelaravtal Möjlighet för att skriva samarbetsavtal mellan två föreningar avseende:
1. Ömsesidigt samarbetsavtal mellan två föreningar (Blå Boken § K 6)
2. Individuella spelaravtal med annan förening (Blå Boken § K 7)
Avtalen gäller bara för en säsong i taget. Alla som haft avtal för säsongen 2016-2017 måste därför skicka in ett nytt avtal för säsongen 2017-2018. Avtalet kan tecknas i perioden 1/7 – 30/11 varje säsong. Avtalen finns att hämta på hemsidan under Föreningsinfo – blanketter.
Övergång, avregistrering samt återinträde Nya licenser – från och med nästa säsong kommer ni själva kunna registrera nya licenser via inloggning i BITS. Dessa medlemmar kommer även då att registreras i Idrott Online. Det ni måste göra är att godkänna att vi gör detta för er. Mer information kommer om detta i ett separat utskick inom kort!
Övergång Övergång inför nästa säsong görs på blanketten "Registreringsanmälan" till SvBF och skall vara kansliet tillhanda senast den 22 maj,underskriven av båda föreningarna och spelaren. Övergången träder i kraft den 1 juli. För de lag som spelar 8-mannaslutspelet 19-21/5 gäller en dispens för övergång inför nästa säsong till den 30 maj.
Övergång under pågående säsong kan göras i perioden 15 september – 30 november, och då med en serieomgångs karens.
Avregistrering Spelare kan avregistreras i perioden 1 juli - 30 september.
Föreningen ska själva avregistrera de spelare som inte längre önskar att ha licens. Detta görs i BITS. Ni använder samma inloggning som till matchfakta, denna funktion kommer att vara tillgänglig från den 1/7.
- För spelare som inte bestämt sig för hur de ska göra så kan föreningen vänta med avregistrering fram till 30 september. För att kunna avregistrera förutsätts att dessa spelare inte spelat tävlingar/serier efter 1/7.
Återinträde Spelare som senast den 30 september avregistrerats, men under samma spelår på nytt önskar registrering (licens) kan utan restriktioner registreras under förutsättning att inte ”spärrning” skett (se Blå Boken - § K 5 punkt 1).
Administration av avgifter inför nästa säsong Föreningarna kommer att faktureras vid två tillfällen:
- licensavgiften för respektive år baseras på antalet licensierade föreningen har per den 30/4
- SDF tillämpar samma princip för licens- och föreningsavgifter avseende underlag för de totala licensavgifterna för den kommande säsongen
Så går det till:
Senast den 20/5:
- Föreningens licensavgift = antal medlemmar med aktiv licens under säsongen 2016-2017, samt de som gjort övergång under perioden september – mars.
Senast den 20/8:
- Övergångsavgifter för spelare som gjort övergång inför ny säsong
Föreningsavgift Anmälningsavgift för serie Ev. andra avgifter beslutade på årsmöte
Vissa avgifter omfattar en del till SvBF och en del till SDF. SDF har möjlighet att välja om de själva vill fakturera sin del, men flertalet kommer att låta oss (SvBF) fakturera allt. Om SDF valt att fakturera sina avgifter själv så får föreningen ytterligare faktura(or) från sitt SDF.
Föreningens kontaktuppgifter/styrelse/medlemmar
Via IdrottOnline uppdaterar ni alla era medlemsuppgifter digitalt och då uppdateras all information automatiskt på alla nivåer i IdrottOnline (Förening – SDF – SvBF – RF). Viktigt att ni registrerar alla era medlemmar i IdrottOnline, oavsett om de har licens eller ej.
Efter föreningens årsmöte uppdaterar ni även ordförande, kassör och sekreterare samt föreningens kontaktuppgifter.
Medlemsregistret är underlag för RF:s bidrag till sporten bowling. Ju mer korrekta och fullständiga uppgifter desto mer möjligheter för vår verksamhet. Styrelsen är de som är juridiskt ansvariga för föreningen så det är viktigt att uppgifterna stämmer med verkligheten.
När vi gör utskick, alltid via mail, så gör vi det till de kontaktuppgifter som föreningen har registrerat i IdrottOnline. Så missa ingen information genom att ha aktuella uppgifter. Det uppskattas även av de som tidigare varit kontakt i föreningen.
För de föreningar som inte har registrerat sitt organisationsnummer i IdrottOnline innan 1/8-2017 riskerar de att uteslutas ur Svenska Bowlingförbundet och Riksidrottsförbundet, då detta är ett krav för samtliga Idrottsföreningar.
Har ni inte aktiverat er IdrottOnline sida så kontakta RF via Aktivera IdrottOnline eller kontakta oss på .
|