Hoppa till sidans innehåll

Irlandsresa med Team Halland 2019

Vi samlades på centralstationen i Halmstad för att åka tåg ner till Kastrup och vidare med flyg till Dublin, för spel i Irish Junior Open. Deltagare var Theo Steen från Halmia BS, Sunny Östling från BK Hallandia och Linnea Andersson även hon BK Hallandia.

Ungdomar från Team Halland

Nere på Kastrup mötte vi upp Småland/Blekinge som också skulle spela denna tävling på junior europa touren. Efter en behaglig flygtur på två timmar landade vi i Dublin för att sedan åka buss till vårt hotell, Talbot Stillorgan Hotel för att checka in. Alla rum var inte klara så vi tog med oss bowlingväskorna och gick till bowlinghallen. En start pågick så vi passade på att titta lite på den, samtidigt som vi fick lite mat i magen. Sen gick vi tillbaka till hotellet för att checka in och få våra rum, där vi kunde vila lite och ladda för starten i tävlingen som började 18:00.

När starten började visade sig banorna var lite knepigare än vi trott, så mycket fokus krävdes för att få resultat.
Linneas resultat blev 1062 poäng, Sunnys blev 938 poäng och Theo fick ihop 962 poäng på sex serier. Hem till hotellet för analys av dagens spel och en ny gameplan till morgonstarten som började 8:30 på lördagen.

Efter en god frukost var det dags för andra starten. Alla tre var taggade och alla ökade resultatmässigt – Theo fick nu ihop 998 poäng, Sunny ökade till 1060 poäng och Linnea lyckades få ihop 1205 poäng. Tillbaka till hotellet för att sedan göra sig iordning och ta bussen ner till centrala Dublin för att äta och shoppa.

Dagen efter var det dags för finalspel, där alla våra deltagare hade varsin plats. Finalen spelas så att man har med sig kvalresultatet in i finalspelet, där spelar man 3 serier och de 4 spelare med bäst resultat går vidare till man mot man spel och detta gör man i varje klass. Linnea ligger 22 poäng upp till fjärde platsen, medan Sunny och Theo har 50 poäng respektive 220 poäng för att ta över fjärde platsen.

Efter en ännu god frukost var det dags för finalspelet, först ut var Sunny i flickor U19, där hon jagade fjärde platsen. Hon började med 189 poäng, följt av 220 poäng och slutade med 154 poäng, vilket resulterade i att hon missade fjärde platsen med 11 poäng och slutade femma i tävlingen.
Theo gick in i andra passet, men låg långt efter för att kunna nå fjärde platsen. Han kämpade upp sig och slutade på en tolfte plats efter serierna 206 poäng, 167 poäng och 183 poäng.
Sist gick Linnea in i finalspelet. Hennes första serie blev 200 poäng, följt av 199 poäng och slutade med 211 poäng, men trots bra spel missade hon tyvärr fjärde platsen med 20 poäng i klassen U24. I denna klass spelade killar och tjejer mot varandra och fördelen för tjejerna var handikappet som var 8 poäng per serie. Linnea slutade på en fin femte plats i denna klass.

Utdelning av priser

Efter prisutdelning åkte vi tillbaka till hotellet för att åka till centrum med lokalbussen, för att shoppa och äta en god middag på Hard Rock Cafe – vilket vi gjorde tillsammans med Småland/Blekinge. Efter middagen tog vi bussen tillbaka till hotellet och packade inför morgondagens hemresa.

Avslappnad stämning på Hard Rock Cafe

En jättebra prestation av oss i Team Halland!
Detta var Theos första internationella tävling och han gjorde det mycket bra. Det var synd att det inte räckte riktigt hela vägen för Sunny för att bli bland de fyra bästa, men med mer rutin och denna erfarenhet så kommer det.
För Linnea blev det ännu än femte plats trots en mycket bra prestation, men det är helt klart mer än godkänt med tanke på konkurrensen i denna klass, med killar som motstånd och ej fräscha banor i finalen.

Nu laddar vi om för vår resa till Paris och ännu en junior europa tour tävling i november, som även den är tillsammans med Småland/Blekinge.

Patrik Andersson

432 66 Veddige

Kontakt:
Tel: 0706565228
E-post: This is a mailto link