Hoppa till sidans innehåll

Team Talang

28 FEB 2015 07:44
Team Talang har varit i Holland och spelat.
  • Skapad: 28 FEB 2015 07:44

Team Hallands Hollandsresa!
Torsdagen den 19/2 påbörjade Team Halland sin resa till Holland för spel i junioreuropatour tävlingen yet-netherlands.com. Det var Martin Weidenborn Hebergs BS, Oscar Svensson, Gustav Gunnarsson, Johannes Svensson BK F Falkenberg och Johannes Magnusson Getinge BK. Teamet samlades i Falkenbergs bowlinghall för avfärd med minibuss till Köpenhams flygplats Kastrup via Öresundsbron, där vi mötte upp smålands team som skulle spela samma tävling.
Framme på Kastrup checkade vi in våra bowlingväskor, gick igenom säkerhetskontrollen för att sedan sätta oss ner och äta varsin god pizza, därefter egentid i alla butiker som finns på flygplatsen. Vår flight till Amsterdam avgick 18.15 i utsatt tid.
Efter 1 timme och 10 minuter och en långsam inflygning över Amsterdam landade vi enligt utsatt tid. Vi hämtade ut väskorna och alla var med planet. Transferbussen till vårt hotell Mercure Utrecht var bokad till oss i förväg via tävlingsledningen. Vi väntade och väntade men inte kom det någon buss. Till sist ringde tävlingsledningen mig och frågade var vi var?
Jag hade inte satt på mobilen efter flighten så jag missade ju detta samtal. Efter ca 45 minuter kom transfern och hämtade oss och körde oss till hotellet där vi skulle tillbringa 3 nätter. Incheckning, därefter upp på rummen för att sedan gå och lägga sig.

Fredagen den 20/2 började med frukost på hotellet kl 8.00 i samlad grupp. Efter frukosten fick varje spelar i uppgift att skriva ner en gameplane, hur de hade tänkt spela med vilket klot och vilken yta de skulle ha på klotet. Genomgång av gameplanen med varje spelare enskilt för att vid 11 tiden åka till bowlinghallen och kolla på dagens första start i tävlingen.
Bowlinghallen som hette Chandra bowling hade 16 banor, system 300 laminat, brunswick A2 maskiner och brunswick max käglor. Vi analyserade var spelarna spelade, verkade vara ganska tajta linjer med bryt runt ribba 8 och lite halvmatta bollar för att sedan kunna gå in runt 11-15 och öppna upp lite, mycket tempokänsligt, såg ut att bli svårare och svårare att spela desto längre spelet fortgick.
Efter omoljning var det dags för våra killar att inta banorna, nu var det dags för det vi tränat för hela året. Det var ganska lätt i början men blev svårare och svårare och mycket tempokänsligt. Johannes M 1096, Oscar S, 1085, Gustav G 979, Johannes S 1133 och Martin W 1083p.
Efter spelet gick vi till en närliggande McDonald’s och åt kvällsmat för att sedan gå till en bensinmack för att köpa lite dricka och snacks inför kvällen på hotellrummen. Taxi till hotellet. Framme på hotellet hade vi genomgång av gameplanen, funkade den nådde vi de mål vi skrev ner? Vi diskuterade vad som var bra och mindre bra och vad vi kunde göra bättre i andra starten i morgon bitti.

Lördagen den 21/2 var det frukost 07.00 för avfärd mot bowlinghallen i taxi för andra starten, denna gång morgonstarten 8.30. Ny gameplane var gjord för varje spelare från igår och utnyttja det som var bra och ta bort det som var mindre bra. Detta verkade fungera då 3 av våra 5 spelare ökade och dessa är klara för finalspel imorgon. Johannes S 1229, Oscar S 1164 och Johannes M 1106p. De andra 2 spelade ungefär samma resultat som igår. Efter spelet diskuterade vi starten och åkte sedan taxi tillbaka till hotellet för att duscha för att sedan åka in till Amsterdam där vi strosade rundor och kollade på husbåtar, kanaler, hus och olika sevärdheter. Vid 18 tiden mötte småland upp oss på Hard Rock cafe, tyvärr kunde vi inte få ett bord för oss alla 16, utan vi fick äta vid varsina bord. God mat, sedan kom våran taxichaufför och hämtade oss och körde oss tillbaka till hotellet, där var det fria aktiviteter resten av kvällen. De flesta var trötta och gick och lade sig.

Söndag 23/2, var det dags för finalspel för 3 av våra spelare Johannes S, Johannes M och Oscar S, finalerna började 8.30 så tidig frukost, checka ut från hotellet och vidare med taxi till bowlinghallen vid 07.30 tiden.
Finalspelet var upplagt så att man tog med sig kvalpoängen in i finalspelet. 16 spelare gick vidare i varje klass till finalpass 1 där man spelade 4 serier därefter de 8 bästa vidare till finalsteg 2, här spelade man ytterliggare 4 serier, för att sedan de 4 bästa spela roundrobin med bonus poäng per vunnen serie.
I klass 1 gjorde Johannes S 855 och fick ihop 2084 och gick vidare till finalsteg 2. I klass 2 där Oscar och Johannes M spelade gjorde Oscar 627 totalt 1791 och en 11e plats. Johannes M gjorde 708 totalt 1814 och en 9e plats.
Efter detta spelade ytterliggare 4 serier, där Johannes S gjord 736p och totalt 2820p, vilket ledde till att han var klar för Round Robin spelet för de 4 bästa i klassen. Alla mötte alla med bonus för varje vunne serie och extra poäng för höga serier.Johannes vann 1match, den sista och klättrade därmed upp till en 3e plats i resultatlistan med 618p inkl 30p i bonus.
Efter finalspelet, prisutdelning sedan snabbt iväg i med taxi till flygplatsen för att checka in väskorna och gå igenom säkerhetskontrollen för att sedan gå till gaten direkt och vänta ca 20 minuter för att sedan stiga ombord på planet till Köpenhamn.
Enligt tidtabell 20.15 lyfte planet. Väl framme på Kastrup, hämtade vi ut våra incheckade väskor och alla hade kommit med denna gång också. Transferbussen till parkeringen, betala parkeringen och sedan bron över till Malmö för att sedan köra sista biten till Falkenberg, där föräldrar mötte upp trötta ungdomar vid bowlinghallen för hemfärd sista biten.
En mycket bra genomförd tävling av ungdomarna med bra plaseringar och mycket bra uppförande av spelarna. Grattis till Småland som fick två segrare och en andraplasering, genom William Svensson BK Domino, Anni Jonsson BK Högland samt andra plaserade Linnea Lundman BK Domino. Tack även till smålands ledare Eva Larsson och Dannie Madsen.

Ungdomarna ser fram emot en eventuell ny tävling nästa sässong.

Patrik Andersson och Per Anders Lundgren
Ledare för Team Halland i Holland
bild 1
bild 2
bild 3bild 4
Skribent: Lars Nilsson
Epost: This is a mailto link

Reservlagsserien avslutas med omedelbar verkan

Vi gör det med folkhälsan i centrum och att vi månar om våra medlemmar.
Vi har också många aktiva medlemmar som ryms inom de speciella riskgrupper som utpekas och i de fallen har vi ett särskilt stort ansvar att anpassa vår verksamhet till rådande situation.

Stort intresse för "Rådslaget"!

Nu finns en samlingssida för allt som har med Rådslaget att göra. Du hittar den i toppmenyn eller genom att klicka här.

Postadress:
Hallands Bowlingförbund
Jan Werdelin, Älgaslätt 9
432 66 Veddige

Kontakt:
Tel: 0706565228
E-post: This is a mailto link