Svensk revanschlusta inför Bowling-VM

14 NOV 2018 13:00
Herrarnas VM i bowling spelas mellan den 24e november och 5e december 2018 i Hongkong. Den svenska truppen åker dit med en stor revanschlust sedan förra världsmästerskapen.
  • Skapad: 14 NOV 2018 13:00

Om en vecka (21a november) flyger det svenska herrlandslaget i bowling till Hongkong för världsmästerskapen som spelas där mellan den 24e november och den 5e december. Där kommer det blågula landslaget försöka ta revansch för det senaste VM:et och åter etablera sig som den världsnation vi har varit.

Truppen:

Pontus Andersson, 23 år, Team Clan, Nässjö
Peter Hellström, 43 år, Team Clan, Nässjö
Markus Jansson, 25 år, BK Jösse, Arvika
Martin Larsen, 39 år, Team Pergamon, Partille
Jesper Svenson, 23 år, Team Pergamon, Partille
Mattias Wetterberg, 29 år, Team Pergamon, Partille

Ledare:
Johan Ekström, Förbundskapten
Patrick Backe, coach
Peter Ljung, coach

Möjliga storylines inför mästerskapet:

Revanschen. Förra VM i Las Vegas, 2017, skulle bli en stor svensk framgång men blev ett fiasko. För första gången sedan VM i Milwaukee 1971 åkte de svenska herrarna hem från ett världsmästerskap utan medalj. Nu får 5 av de 6 spelarna, tillsammans med den 43-årige debutanten Peter Hellström, chans till revansch i Hong Kong.

Minnena från Hong Kong. När Junior-VM 2014 spelades i Hong Kong, i samma bowlinghall som årets VM för seniorer, vann Sverige två guld, ett i dubbel (Pontus Andersson och Markus Jansson) och ett i Masters (Jesper Svensson). Alla tre juniorvärldsmästare från det mästerskapet kommer i år tillbaka till arenan där de var bäst i världen.

Jesper Svensson, vinnaren av lilla bragdguldet 2016, är Sveriges mest framgångsrika bowlingspelare genom tiderna med sina 7 titlar, varav en major, på den amerikanska proffstouren PBA. Men tvåhandsspelaren från Vimmerby har aldrig vunnit en medalj på VM, är det dags nu?

Tvåhandstekniken som på senaste Junior-EM användes av 30% av pojkarna och som Sveriges bästa bowlare Jesper Svensson använder sig av ”uppfanns” samtidigt på två olika delar av jordklotet. När, de nu stora stjärnorna, Osku Palermaa, från Finland (som dock bor i Göteborg) och australiensiske Jason Belmonte möttes första gången på junior-VM 2002 var det första gången någon av dem såg en annan tvåhandsspelare.

Bowlinglärarna. Två av spelarna i den svenska VM-truppen, 23-årige Pontus Andersson och den 43-årige VM-debutanten Peter Hellström jobbar som lärare på bowlinggymnasiet i Nässjö.

Sonen. Raymond Jansson är en av de främsta bowlarna i svensk historia och var på 90-talet en av världens bästa spelare med 3 VM-guld. Nu är hans son: Markus Jansson en del av den nya generation bowlare som ska försöka axla den tunga, medaljfyllda, historien.

För mer information om spelarna eller mästerskapet, se den bifogade foldern. Vid bild, material-förfrågningar eller ytterligare frågor, kontakta Svenska Bowllingförbundets journalist Markus Hegnelius som kommer finnas på plats under hela mästerskapet med möjligheter till bilder, rörligt material och intervjuer.

På Svenska Bowlingförbundets hemsida: www.Swebowl.se kommer mästerskapets att rapporteras varje dag. Där finns också inför-material:
Jesper Svensson: "Jag tänker på VM jätteofta"
Peter Hellström: "Jag har slitit mycket under många år"

VM-foldern 2018