Bowling: Truppen till J-VM uttagen

03 MAJ 2018 12:03
Idag har förbundskaptenen Johan Ekström tagit ut den trupp som ska åka till USA och spela, det som kallas för, Junior-VM den 24 juli till den 3e augusti. - Det är de här vi tror mest på tillsammans, säger han.
  • Skapad: 03 MAJ 2018 12:03

Den 22a juli 2018 åker åtta spelare och tre ledare från Sverige till USA för att gräva guld, i det som brukar kallas Junior-VM. Mästerskapet, som spelas i Detroit mellan 24 juli till 3e augusti, är för spelare under 21 år och de senaste två gångerna som U-21 VM har spelats har Sverige tagit 8 medaljer, rekordmånga. Nu har förbundskaptenen Johan Ekström tagit vilka som får åka till världsmästerskapen.
- Det är så enkelt att de här elva är de som vi kan prestera bäst tillsammans och det hoppas vi ska leda till höga placeringar, säger han.

Spelare:
Alfred Berggren, 21 år, Team Clan, Nässjö
Emanuel Jonsson, 19 år, Team Alingsås
Robert Lindberg, 19 år, BK Jösse, Arvika
William Svensson, 17 år, BK Kaskad, Norrköping

Hanna Engberg, 17 år, Team X-Calibur, Partille
Alida Molander, 20 år, BK Skrufscha, Vänersborg
Sofia Myllymäki, 20 år, Team X-Calibur, Partille
Cajsa Wegner, 20 år, BK Femtionian, Hässleholm

Ledare:
Johan Ekström, head coach
Peter Ljung, assisterande coach
Peter Hellström, assisterande coach

Ingen av de uttagna killarna har varit med på tidigare junior-VM men har tillsammans tagit 17 medaljer på junioreuropamästerskapen där alla, förutom Kvänum-bördige Alfred Berggren, har deltagit. Men till årets världsmästerskap är de uttagna för sin mångsidighet.
- Det är de vi anser har flest verktyg i väskan. Det är de som kan göra flest olika saker på flest olika ställen i banan. Det finns många andra spelare runt i kring dessa spelare men där det kanske fattas något verktyg, säger Johan Ekström.

Bland de uttagna tjejerna var Cajsa Wegner, från Perstorp, med och tog ett brons förra gången junior-VM spelades i Lincoln, USA 2016. I övrigt har det varit en ovanligt tuff uttagning för förbundskaptenen Johan Ekström.
- Det är många saker som spelar in när man tar ut ett lag, men det är de här som vi tror mest på tillsammans. Jag har aldrig varit med om att det har varit fyra klara och på tjejsidan i år har det varit extra svårt, säger han och tillägger:
- Det är precis den här typen av bowlingtjejer som vi letar efter, som äter, sover och andas bowling, som ständigt vill utvecklas, både teoretiskt och praktiskt. Sedan finns det ett par till, utanför den här gruppen som inte kom med. Men det är de här som vi ser som framtiden. Har man inte det ”brinnet” och inre drivkraften är det svårt att bli bäst i världen, säger Johan Ekström.

De största stjärnorna i truppen är BK Femtionians Cajsa Wegner, som redan varit med på senior-VM och vunnit guld i Europacupen 2016, och William Svensson. Den unge tvåhandsspelaren från Västervik har redan tagit 11 medaljer på Junior-EM och är enligt Bowlingens IT-system rankad tvåa i Sverige bland alla bowlare. Dessutom är han, och Hanna Engberg, regerande junioreuropamästare i singel sedan Junior-EM spelades i danska Ålborg under påsken.

Som vanligt spelas Junior-VM enligt över fem ”distanser”. Till att börja med spelas den individuella ”singeln” som följs av 2-manna, ”dubbeln” och sedan 4-manna, lag. Spelarna individuella resultat över de räknas sedan ihop till ”All-event” där dessutom de bästa går vidare till sista dagens cup-spel: ”Masters”.