Bowling: Damernas EM

31 MAJ 2018 13:00
Bryssel, Belgien står som värd för damernas europamästerskap i bowling den 7e - 16e juni. Efter Sveriges historiskt bra EM 2016 är de blågula favoriter även i år. - Vi tycker att vi har spelare för att prestera på en hög nivå, säger Johan Ekström.
  • Skapad: 31 MAJ 2018 13:00

Torsdagen den 7e juni börjar damernas europamästerskap i bowling. Förra gången EM spelades, i Wien 2016, var Sverige överlägset bästa nation och vann nio medaljer, varav fyra guld på mästerskapets 6 ”distanser” (4-1-4). Sedan det mästerskapet säger förbundskaptenen Johan Ekström att svensk dambowling har utvecklats mot världseliten.
- Vi utvecklar oss och närmar oss toppen. Jag tycker ändå att det verkar som vi gör någonting rätt och att det ser ut som vi håller på att lyfta oss, det är många tjejer som ”tar jobbet” på ett nytt sätt, säger han.

Till årets mästerskap, i belgiska Bryssel, är den svenska truppen, som innehåller tre nya spelare som inte var med förra gången (Isabelle Hultin, Cajsa Wegner och Victoria Johansson, återigen favoriter. Men målsättningen håller truppen hemlig.
- Det har vi valt att hålla inom gruppen. Men vi har ett väldigt, väldigt starkt lag. Vi vet vad som krävs och alla är beredda att göra jobbet. Så jag tror det blir väldigt bra, säger Ida Andersson som inte tänker på pressen med att följa upp ett historiskt bra mästerskap:
- Jag tror inte vi tänker så, det var ändå två år sedan. Sverige har alltid varit ett väldigt bra land när det gäller EM. Vi tänker inte: nu måste vi göra det bra för att vi var bra på förra EM. Vi ska fortsätta göra det vi alltid har gjort och behålla lagsammanhållningen, då blir det bra, säger hon.

För två år sedan gick herrarnas EM i samma bowlinghall: Bowling Stones i Bryssel. I det mästerskapet tog Sverige 4 medaljer, bland annat tog debutanten Pontus Andersson brons i singel och han har tipsat sin storasyster Ida Anderson.
- Jag har pratat ganska mycket med lillebror om vad som funkade och inte funkade. Då skiljde det jättemycket från dag till dag beroende på om det var varmt eller kallt ute. Det känns ändå som vi har hyfsad koll på det, säger hon.

Mästerskapet spelas, som vanligt, över 6 olika distanser: Singel, Dubbel, 3-manna, 5-manna, efter dessa fyra är spelade räknas spelarnas individuella resultat ihop till All-Event där de 24 bästa går vidare till det avslutande cupspelet Masters.

Den svenska truppen:
Ida Andersson, 25 år, BK Högland, Nässjö
Nina Flack, 32 år, Team X-Calibur, Partille
Isabelle Hultin, 25 år, Wåxnäs BC, Karlstad
Victoria Johansson, 28 år, Team X-Calibur, Partille
Cajsa Wegner, 20 år, BK Femtionian, Hässleholm
Jenny Wegner, 23 år, BK Femtionian, Hässleholm
Ledare:
Johan Ekström, förbundskapten
Peter Ljung, assisterande förbundskapten
Louise Sonne Schjellerup, assisterande förbundskapten

Schema går att hitta på mästerskapets officiella sida: http://www.ewc2018.be/

Swebowl.se kommer att publicera dagliga rapporter från Bryssel och kan bistå med bilder till media. Kontakta gärna Svenska Bowlingförbundets informationskoordinator Markus Hegnelius på This is a mailto link vid förfrågningar om information eller bilder.