Bowling: 19-årig juniorstjärna till EM

02 APR 2019 13:04
William Svensson var yngst någonsin när han 14 år gammal blev uttagen till junior-EM. Efter 11 medaljer på fyra J-EM är det nu dags för tvåhandsbowlaren att göra debut i landslaget. - Jag tror stenhårt på honom, säger förbundskapten Patrick Backe.
  • Skapad: 02 APR 2019 13:04

Efter bara några månader som förbundskapten för det svenska herrlandslaget i Bowling tog idag, den tidigare världsmästaren, Patrick Backe ut sin första mästerskapstrupp. Tre debutanter fick plats i laget till Europamästerskapen för herrar i München den 10e – 21a juni 2019. Två vänsterhänta spelare från Team Pergamon och den 19-årige supertalangen William Svensson från BK Kaskad.
- Han har redan presterat på hög nivå, fortsätter han sin satsning lika seriöst som han gör nu så kan han gå riktigt, riktigt, långt. Jag tror inte det finns något stopp. Det här kanske kan ge honom erfarenhet tidigt i karriären, säger förbundskaptenen.

Tvåhandsspelaren från Västervik, som rankas trea i Sverige enligt Bowlingens IT-system, kommer att avsluta sin juniorkarriär med sitt femte Junior-EM i påsk. Där har Kaskad-bowlaren möjlighet att vinna sitt tredje raka guld i lag och fylla på sin gedigna skattkista där det redan finns 6 guld, 2 silver och 3 brons.
- Han spelar ju snart sitt sista juniormästerskap och jag tycker ju att det här är en framtidsstjärna. Jag tror stenhårt på honom, säger förbundskapten Patrick Backe.

Nestor och ledargestalt för EM-laget blir den 39-årige tidigare världsettan Martin Larsen som redan är historisk med två raka guld i europamästerskapets avslutande cup-spel Masters. Mattias Wetterberg och Pontus Andersson bidrar också, trots sin ungdom, med rutin till laget vars vänsterspelare är debutanter: Mattias Olsson och Adam Andersson, som för bara ett år sedan inte kunde spela.

Den 26-årige Boden-sonen led då av sviterna efter flera hjärnskakningar och hade perioder då han bara kunde ligga still i ett mörk rum. Men efter återkomsten till bowlingbanan har vänstersnidaren imponerat storligen och ligger just nu tvåa på Europatour-rankingen.
- Adam har spelat fantastiskt i år. Det var framförallt imponerande att se honom i München där har var överlägset bästa ”vänster”. Vi vill ha spelare som är skötsamma med sin fysik, vill att alla ska träna fysiskt, är seriösa i allmänhet, och fungerar i grupp, och på alla de punkterna är Adam fantastisk, säger Patrick Backe.

Sveriges största bowlingstjärna: Jesper Svensson, kommer dock inte att vara med på Europamästerskapen. Han är uttagen att representera Europa i Weber Cup, bowlingens motsvarighet till golfens Ryder Cup. Där kommer den 23-årige världsstjärnan att få betalt, något han inte får på EM.
- Det visste vi om och vi har accepterat läget. Det är svårt att tvinga dem när de lever på det här. Det är deras jobb och de måste göra sin arbetsgivare glad, säger förbundskaptenen Patrick Backe.

Genomgående för laget som dock kommer till EM, som är en blandning av gammalt och nytt, är enligt förbundskaptenen, en professionalism och rutin. Bara hälften har spelat i landslaget förut men har gott om internationell erfarenhet. Det gör att vi kan ha höga förväntningar på det svenska landslaget.
- Jag tycker att vi ska ta vår beskärda del av medaljerna och vara i topp i medaljstriden, säger förbundskapten Patrick Backe om sin trupp till EM i München 10e – 21a juni 2019.

Truppen:
Adam Andersson, 26 år, Team Pergamon, Partille