Dubbla guld till Partille

15 MAJ 2018 10:27
När ”Världens bästa slutspel” i Bowling avgjordes i Baltiska bowlinghallen idag gick både herrarnas och damernas guld till Partille i och med Team Pergamon och Team X-Calibur. - Jag har inte ord för det här, säger Joline Persson Planefors.
  • Skapad: 15 MAJ 2018 10:27

Partille återtog tronen som Sveriges bästa bowlingstad idag. Både herrlaget Team Pergamon och damlaget Team X-Calibur vann det svenska mästerskapet för 8-mannalag, ”Världens bästa slutspel”, som avgjordes idag i Malmö. Först att få hissa Aminoffs pokal var bowlingens ”Real Madrid” Team Pergamon.
- Vi visar att vi är Sveriges bästa lag, säger världstvåan Jesper Svensson i Team Pergamon.

Med tre spelare bland de fem bästa i världens, Martin Larsen, Jesper Svensson och den influgna britten: Dominic Barrett, och mängder med landslagsspelare krossade de Team Clan i den första finalmatchen, i bäst av tre, med 19 – 1 och slog dem även i den andra, något tuffare matchen och tog sitt 12e SM-guld på 20 säsongen som föreningen har funnits.
- Det är superhärligt. Vi har väntat på det här hela året. Det är en kanoninsats av hela laget, säger Daniel Fransson.

Alla fyra damlag som tog sig till slutspelet har visat upp en otrolig propagandabowling för den stora, sjungande, trummande, publiken i Baltiska Bowlinghallen under helgen. Det såg länge ut att kunna skrälla, men när finalen idag spelades var det, precis som ”vanligt” Spader Dam från Helsingborg och Team X-Calibur från Partille.
- Det har aldrig varit så här jämnt mellan alla fyra lagen. Det svänger fram och tillbaka hela tiden, säger Joline Persson Planefors i Team X-Calibur.

Jämnt var det sedan även i finalen. Spader Dam vann den första finalmatchen, X-Calibur den andra och efter tre serier i den tredje stod det 7 – 7. Efter elva spelade serier var det oavgjort och den sista serien avgjorde. Där var det Team X-Calibur som var bättre i slutrutorna och lyckades vinna med 4 – 1. Därmed tog Partille dubbla guld!
- Jag tror inte ens jag har ord för att beskriva hur skönt det här var! Det är jättekul, säger Joline Persson Planefors.
- Det går inte att beskriva, det är helt fantastiskt att gå vinnande ur en sådan här jämn strid, säger Diana Alfredsson och säger:
- Det kommer firas ordentligt ikväll!