Årsmöte 2003

Årsmöte med VM-glädje!

Årsmötet 2003

På lördagen genomfördes Bowlingförbundets årsmöte. En träff med mycket glädje i spåren efter VM och därpå följande bedövande tråkiga debatter. Idel omval och väntade beslut. Vi ger dig en summering av lördagen i Södertälje.

Bo Magnusson
BILD: Bo Magnusson fick förnyat förtroende som ordförande och lovade att det är nu det ska ske, Bowling Strike ska ge resultat under året.

- Tack allesammans. Vår resa till Malaysia var något av examen för hela bowling
-Sverige och jag måste säga att jag tycker att vi klarat vår uppgift på ett strålande sätt. Och jag kan lova er, det var mycket hög mysfaktor att gå i bowlinghallen i Kuala Lumpur och titta på det svenska laget. Så där inledde Bowlingförbundets ordförande, Bo Magnusson, lördagens årsmöte i Södertälje.

Efter det följde ett bildspel från det nyligen avslutade VM-äventyret i Malaysia. Där visades upp entusiasm och svenska framgångar och ombuden jublade. Man kan säga att allt började med en riktig smäll där korken flög ur flaskan. Efter den sprakande inledningen var det så dags för den lite mera avslagna ”gårdagschampagnen”. Det kändes som om det var en aning ont om entusiasm. Debatterna var både förutsägbara och ganska tråkiga.

Men visst fanns det ljuspunkter. Strax före lunch var det medaljutdelning. Då kom några av VM-spelarna - livs levande. Då blev det ovationer igen, när Anders ”Linus” Öhman och Martin Blixt blev Stora Grabbar nummer 100 och 101.

Anders och Martin
BILD: Nu är de inte bara grabbar, Martin Blixt och Anders Öhman blev Stora Grabbar och fick sina märken på årsmötet. Anders nummer 100 och Martin 101.

Styrelsen var grundlig i sin redogörelse för alla projekt alla satsningar, visioner och målsättningar som ska infrias. Det inkluderade också BONUS-gruppen, satsningen på unga ledare, som tycks få allt fastare mark under fötterna.

”Bowling Strike – projektet” rullar på. Svensk bowlings försäljningschef, Robert Larsson, berättade för mötet det du kunde läsa på swebowl tidigare i veckan, att svensk bowling tecknat flera avtal med sponsorer, och att en hel del ligger för avgörande i en nära framtid.

Bo Magnusson, förbundsordförande, konstaterade också att det är det här året som det ”måste hända”. Styrelsen fick ett ”treårspaket”, där man totalt disponerade fyra miljoner kronor för att få fart på såväl sponsorintäkter som rekryteringsfrågor. Den satsningen är nu inne på sitt tredje år och det är dags för ”pay-off”, som någon uttryckte det…

Men ombudens förtroende för styrelsens möjligheter att nå resultat verkar orubbligt. Bo Magnusson omvaldes och detsamma gällde de ledamöter som nu stod på omval.

KORT-KORT OM BESLUTEN
Röstning årsmötet

• Ändrat finalspel i individuella SM.
  • Ingen förändring av herrarnas seriespel.
  • En rikstäckande elitserie för herrar kommer att genomföras när förutsättningarna finns.
  • Amerikanskt spelsätt ska på sikt införas i allt ligaspel.
  • Damernas lagspel för 8-mannalag ska spelas med tre finallag.
  • Tävlings- och prisbestämmelser ska ses över.
  • Datum för övergångar blir den 10 maj.
  • Anmälan till seriespel blir en tillsvidareanmälan.
    I fortsättningen ska klubben bara behöva tala om när de inte längre vill vara med i seriespelet. Avanmälan istället för anmälan!

Så här bestämde årsmötet punkt för punkt.
Styrelsens förslag:
x
Stadgeändring med anledning av PUL (personuppgiftslagen). Förslaget godkändes.
x Utökad beslutsrätt för ordförandekonferensen. Förslaget avslogs.
x Förändring av SM-spelet. Godkändes som underlag för fortsatt arbete.

Motionerna
x
Finalspelet i individuella SM ses över. Göteborgs motion gillades med tillägget att finalerna ska avslutas med cupspel, för att undvika att SM-tävlingarna avgörs tidigt i ett matchspel.

x
Gästriklands önskan om att genomföra 3-manna-SM på samma ort fick inget gillande, men Tävlingskommittén lovade att försöka – så långt det är möjligt – tillfredsställa motionärens önskan.

x
Det som ansågs vara årsmötets stora fråga var motionen från  Skåne (och även Stockholm) angående antalet lag i seriegrupperna i herrarnas ligaspel.
Motionärerna krävde att förra årets beslut om spel med 6-lagsgrupper på hösten i herrarnas seriepyramid skulle rivas upp och en återgång till 8-lagsgrupper skulle ske. Det blev en lång debatt som slutade med att av årsmötets 72 röster gavs 43 till att stå fast vid förra årets beslut och 28 att följa Skånes förslag. En röstande avstod.
Därmed införs hösten 2004 den nya gruppindelningen där herrlagen ska spela på det sätt som damlagen gör redan denna höst.

x
Östergötland önskade ett mera komprimerat spelår för div. II och de lokala serierna, genom att korta tiden både i start och avslutning av säsongen. Mötet tyckte dock, precis som styrelsen, att det inte fanns någon anledning att låsa fast tiden för ligaspelet.

x
Göteborg fick gehör för att ”se över” herrarnas elitserie med avsikt att skapa en rikstäckande elitserie, där regionstillhörighet inte automatiskt ger plats i elitserien.

x
Amerikanskt spelsätt ska successivt införas i hela seriesystemet.  Stockholm motionerade om detta och årsmötet tycker att det är ett rimligt förslag och motionen gillades.

x
Dalarna ville ha nya regler för dispens för damers spel i herrarnas div. II. Så tyckte inte årsmötet. Nuvarande regler är tillfyllest.

x
Damernas SM-slutspel för 8-mannalag ska fortsättningsvis genomföras med tre lag. På vilket sätt ett eventuellt lag från Norrland ska få chansen att kvalificera sig till en av de tre platserna ska Tävlingskommittén snabbt utreda och komma med förslag.

x
Östergötlands krav på mera enhetlig banbehandling var inget som fick ombuden att "hoppa högt”. Motionen om fler regler för banbehandling avslogs.

x
Blekinge ville ha tydligare regler för spel i farmarlag. Förbundsstyrelsen hade ett försalg, men efter en tid var det allt annat än tydligare. Beslutades att såväl motionär, som förbundsstyrelse och de som deltog i debatten nu talar sig samman om på vilket sätt reglerna ska förtydligas.

x
Värmland tog tillbaka sin motion beträffande ändrat datum för övergång. Styrelsen har föreslagit en ny form för övergångshandlingar och serieanmälningar. Fortsättningsvis ska övergångar vara insända senast den 10 maj. I fortsättningen behöver inte varje klubb anmäla sitt deltagande i serien. Numera är det så att klubben avanmäler när man inte längre vill ha den plats man är berättigad till.

x
På sikt ska tävlingsresultaten räknas med i licenssnittet. Detta vill Stockholm som har motionerat och det ville också årsmötet. Dock kan förändringen ske först sedan de tekniska förutsättningarna finns.

x
Styrelsen har påbörjat en översyn av tävlings- och prisbestämmelser. Därmed kunde Västmanlands motion i just den frågan få svaret att arbete pågår med det som är motionens andemening.

Uppdaterad: 2016-06-07 17:31
Skribent: Larseric Johanson