Årsmöte 2002

Årsmöte i gemytets tecken

Årsmötet som i år genomfördes i Kalmar blev en tillställning där alla på något sätt var glada samtidigt. Det är ovanligt när det gäller bowlingens årsmöten.

Förslag och motioner behandlades i hög fart och utan större debatter. När det någon gång uppstod oenighet så löstes det i god anda.

Jo det är sant, precis så var det. Frågan är bara om besluten var lika goda och starka som intrycket av mötet. Det kan diskuteras och kommer så att göra. Många kommer att tycka att slopandet av kravet på tävlingsledare i ligaspelet är ett ”huvudlöst” beslut. De tycker samtidigt att de flesta borde se fördelarna av att ha domare också i bowlingsporten. Nu blev det inget slopande av tävlingsledarrollen. Styrelsen gick en försiktig medelväg. De distrikt som vill bevara rollen som tävlingsledare kan göra det. Det betyder att du ibland möts av tävlingsledare i matcherna och ibland inte. Skillnaden blir alltså hårfin i jämförelse med hur det är idag.

Klassiskt korridorsnack!
”Att mötet sköt upp ikraftträdandet av förändringen av herrarnas seriepyramid kändes något avslaget. Om man dessutom vet vad som behandlades ”vid sidan av”, nämligen att det förhoppningsvis ska komma ett bättre förslag till ligaspel snart och då är det bra om inte det nuvarande förslaget hunnit starta.

Det känns lite märkligt och styrelsen försökte också skaffa sig rätten till ett ”veto” på den här punkten. Men där tyckte ombuden att styrelsen gick för långt och löste frågan i en klassisk och diskret ”korridorlösning”.

Att årsmötet genomfördes i Kalmar kan nog tillskrivas smålänningen Göran Skotts iver och det faktum att Smålands Idrottsförbund firar sitt 100-årsjubileum i år. Bowlingförbundet håller vanligen till med sina årsmöten i Södertäljer och gör bara i undantagsfall ”resor ut i landet”.

Bo Magnusson omvaldes
som ordförande och fick också med sig precis samma styrelse som tidigare. Det blev idel omval alltså. Detsamma gällde såväl revisorer som valberedning. Inte ett enda ynka litet förslag dök upp på mötet.
För Bo Magnusson var det kraftfullt förtroende. Trots att Bosse kunde konstatera att allt inte gått som planerat med projektet ”Bowling Strikes”, bland annat vad gäller försäljningsstarten för sponsorprojekten, så visade mötet att man verkligen tror på Bosse och hans styrelse genom att ge alla nytt förtroende.

Vill du kolla i årsmöteshandlingarna kan du hämta här

Snabb-protokoll!

-- Med röstsiffrorna 41 mot 29
beslöts att slopa kravet på tävlingsledare vid seriematcher. Beslutet träder i kraft med omedelbar verkan.

-- Beslöts att licensförsäkringen får utökat försäkringsansvar enligt styrelsens förslag.

-- Herrarnas seriepyramid
toppas enligt det förslag du kan se i årsmöteshandlingarna. Däremot ville mötet inte genomföra förslaget redan nästa år. Med röstsiffrorna 37-36 beslöts att genomföra serieförändringen först till spelåret 2004-05.

-- Även damernas serieförslag
antogs enligt styrelsens förslag. Därtill bestämde mötet att damerna ska få starta sin förändring redan till kommande år. Förslaget om att norrlandsdamerna inte längre skulle få spela i SM-finalen vann inte mötets gillande. Med stöd av såväl Stockholm som Göteborg kunde norrlänningarna inkassera en seger på mötet. Norrlandsdamerna har en finalplats även i fortsättningen.

-- Av de sju motionerna
till mötet motades fem ”redan i dörren” då styrelsens avslag accepterades av årsmötet.

-- Stockholm hade föreslagit
att herrarnas elitserie skulle spela med sammandrag också på hösten och att damerna ska spela på samma sätt med sammandrag såväl höst som vår. Styrelsen ville inte ställa upp på sammandrag för elitseriens herrar på hösten, men gärna för damerna på våren.
Så blev också beslutet, men ikraftträdandet sker först 2004.

-- Västerbottens idé
om ”halvårslicenser” för vårsäsongen till reducerat pris föll nog inte i bästa jord, men idén fördes vidare in i en kommande utredning.

-- Budgeten för verksamhetsåret
2002-2003 fick också mötets gillande. Svensk bowling räknar med en omsättning på drygt 14,5 miljoner nästa år.

-- Avarpportering skedde också
om bowlingens bolagsbildning. Dels Bowlingförbundets aktiebolag för affärsutveckling, samt det nya bolaget som Bowlingförbundet ska driva tillsammans med Super Six-arrangörerna och som har ansvaret för "Super-Six-cirkusen".

Gösta Zellens stipendie
För tionde gången delades Göstas stipendie ut till en ledare med de speciella egenskaper som Gösta Zellén värderade högt.

Yvonne Hedlund
Gösta Zellen stipendiaten Yvonne Hedlund

Den här gången heter stipendiaten Yvonne Hedlund och kommer från Kalmar. Yvonne blev firad som aldrig förr. Förutom alla hyllningar vid utdelningen av stipendiet och diplomet på årsmötet fick Yvonne också sin alldeles egen hyllningskör när "Kalmar-alliansen slöt upp vid lunchbordet och hyllade sin nykorade stipendiat.

Det blev känslosamma hyllningar och tårarna föll, inte bara på stipendiaten...

Och det finns anledning. Yvonne är en exceptionell ledare med massor av insatser för bowlingsporten i bagaget. Allt från träning av ungdomar till regelbunden försäljning av de nödvändiga Bingolotterna.

Vi berättar om Yvonne i kommande nummer av Bowlaren, som är ute hos prenumeranterna i slutet av oktober.

Uppdaterad: 2016-06-07 17:31
Skribent: Larseric Johanson