Hoppa till sidans innehåll

Bowlare har över 6 miljoner visningar på Youtube

21 SEP 2019 07:00
De amerikanska PBA-stjärnorna Brad Miller och Kyle Sherman har över 40 000 prenumeranter, och 6 miljoner visningar, på internetsidan Youtube. - Internet är större än någon av oss kunde förutse, säger Brad Miller.
  • Skapad: 21 SEP 2019 07:00

Brad Miller, som ligger på 15e plats på världsrankingen, och Kyle Sherman, som under våren vann sin första titel på PBA-touren, är två av bowlingvärldens mest kända profiler. Inte bara på grund av vad de gör på banorna, utan mycket på grund av sin Youtube-kanal som de startade när en kompis föreslog att de skulle dokumentera sin resa till PBA-touren.
- Det var konstigt till en början, eftersom när du är på offentliga ställen med en kamera i ansiktet undrar folk vad du håller på med och du drar till dig uppmärksamhet. Men det coola som hände var att efter ett halvår till ett år av obekväm började folk se tillväxten och skönheten i vad det kan göra för oss, personligen, och för sporten i stort, säger Brad Miller.

Alla som reser runt USA för att spela bowling är lite utav en ”familj”. De vill vinna över varandra på banorna, men utanför äter de middag tillsammans och är kompisar, och när spelarna såg vad som hände på Youtube var inte längre kameran konstig.
- Nu är folk väldigt öppna inför kameran och nu när vi tar fram kameran är det många som kommer fram för att vara med, och folk älskar att vara med. Andra människor, än jag och Kyle, är nu populära personligheter på ”Vloggen” och det är precis vad vi ville. Världen får se deras personligheter, kamratskapet, och vänskapen. Folk börjar känna igen dem från våra videos, berättar Brad Miller.   

29-åringen från Missouri, USA, var i Sverige för att spela Storm Lucky Larsen Masters och spelade, självklart, in video till Youtubekanalen när han var här. För tillfället har kanalen ”Brad & Kyle” nästan 43 000 prenumeranter.
- Det började långsamt. Det tog oss ett år att nå 3000 prenumeranter, och ett och ett halvt år senare är vi på 42 000 så det var en extremt långsam start, och vi visste inte vad det skulle bli. Det kunde ha blivit ingenting. Nu sitter vi här och tänker: ”Wow, vi är väldigt glada att vi gjorde det här”, för att det har verkligen tagit fart.

Totalt har Youtube-kanalen ”Brad & Kyle” 6,2 miljoner visningar och Brad Miller är övertygad om att, ska sporten bowling nå ut till fler människor är det via Internet.
- Internet är större än någon av oss kunde förutse för tio år sedan. Det är helt galet. PBA slåss för Tv-rättigheter, de har skrivit avtal med Fox och hade tidigare ett avtal med ESPN om nationella TV-sändningar. Men varje sändning får någonstans 250 000 – 400 000 tittare. Det finns människor på internet som får tio gånger så många tittare, varje dag. Varje dag, säger han och fortsätter:
- Det finns egentligen två vägar att gå: internet eller TV, och internet trumfar TV, och det kommer fortsätta vara så. Många människor har inte ens kabel-TV längre, för de kan titta på Netflix eller några andra appar på internet, säger Brad Miller.

På sin Youtubekanal lägger de amerikanska bowlarna upp ”Vloggar” från sina resor och tävlingar, samt instruktionsvideos, banläsningsvideos och klotrecensioner. De satsar på att lägga upp material kontinuerligt, och dela det på sina sociala medier, eftersom det är det som är det viktigaste, enligt Brad Miller.
- De människor som är riktigt framgångsrika i den här världen är de som är duktiga på sociala medier. En av de viktigaste delarna av sociala medier, och i att bygga sitt varumärke, är att vara konsekvent. Lägger du konsekvent ut material för dina följare att titta på? Säger han.

Eftersom hastigheten i dagens digitala samhälle är så uppskruvat säger Brad Miller att det material man lägger upp inte behöver vara perfekt. I början av sin Youtube-karriär, skrotade de material som inte ”höll måttet”, men nu säger 29-åringen att det inte är så viktigt.
- Allting går så fort nu för tiden, det är så direkt, om du vill ha någonting att göra kan du bara ta fram din telefon och titta på Instagram. Folk vill bara ha någonting att göra hela tiden. Så om du ger dem någonting att göra hela tiden, någonting att se, någonting att läsa, så kommer de respektera dig för det. Även om det inte är någonting som tog dig två veckor att göra, säger han.

Efter två år på Youtube har ”Brad & Kyle” nått nästan 43 000 prenumeranter och över 6 miljoner visningar. Fortsätter den här utvecklingen, säger Brad Miller, kommer det gå bra för dem. Men oavsett så kommer de två proffsbowlarna att kunna se tillbaka på det här med glädje.
- Vi visste inte det när vi började, men att dokumentera vår resa, det här är någonting vi kommer kunna se tillbaka på om tio, femton, år och tänka, jag är så glad att vi gjorde detta, säger Brad Miller.

Skribent: Markus Hegnelius
Epost: This is a mailto link

FacebookYoutubeTwitter

BITS_logga 2014
 enbanafritt

SUL

BHL
Inbjudan

Idrottslyftet

 

 
Städa Sverige
 

 
bowlaren_liten
 
Sambla AB

Postadress:
Svenska Bowlingförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link

Se all info