Hoppa till sidans innehåll

Hjulen står inför dörren

2016-10-07 16:00
Att en ny bowlingsäsong nu står för dörren, är konstaterat, av både mig och av en massa elitbowlare.
  • Uppdaterad: 2016-10-07 18:20

Det är helt uppenbart att det är rätt mycket som står inför denna dörr (var den nu är), i denna tid, när löven precis har börjat befria sig från de träd de har haft så kul tillsammans med hela sommaren.
Snart så kommer även julen också att stå för dörren.

Och i förra veckan så insåg jag att även hjulen stod för dörren.
Det var mina vinterhjul som stod för dörren så jag kom inte in i förrådet för att kunna hämta min 2-klotsväska.

Därför inleder jag innevarande säsong med att träna med diverse kulor av hallklotstyp såsom potentiella kägeldräpare.
Något som egentligen inte spelar någon större roll eftersom att även de är runda och har tillräckligt många hål borrade i sig så att jag skall kunna gömma mina bowlingfingrar i dem under den tid det tar för mig att kunna ta mina fyra steg och fundera på om jag skall lyckas titta på samma pil som jag efter en stund senare till slut kommer att träffa.
Speciellt mycket mindre skruv får jag inte heller med dem, heller…

Bowlingklot ja.
Varför man väljer just ett specifikt sådant, vid varje enskilt tillfälle, utifrån ett så stort urval, som de där elitspelarna har?
Just den grejen, tycker jag, har gått till en överdrift.

En bowlare, i en så kallad elitnivå, har ju mer kulor med sig upp i banområdet än vad jag har i granen i juletid, när nu den behagar dyka upp.
Eftersom att själva julen nu tydligen står för dörren snart, så kanske bli lika svårt för den att komma till densamma som det var för mig att komma till mina bowlingkulor.
Men den funderingen är så djup så att det kommer jag inte att börja fundera på innan 1:a advent.

Men det som jag inte kan förstå är varför en bowlare behöver så många kulor. Och inte nog med det. Dessa skall behandlas, individuellt, inför varje enskilt ögonblick. Är det inte sandpapper som skall gnidas på dem så är det någon form av lotion som kärleksfullt skall masseras in.
Dessutom har jag hört talas om att en del kör dem i ugnen efter ett tag för att kulorna skall svettas ut all den skit som bowlaren själv har tryckt in i bakeliten (eller vad de nu är för material de är gjorda av nuförtiden).

Jag är fullständigt övertygad om att samma bowlare inte lägger ner lika mycket energi och tankekraft runt om vilka vinterhjul till bilen man skall välja, vilket ur en trafiksäkerhetssynpunkt, är hårresande nonchalant.

I vinter så kommer en mängd bowlare att åka runt med en stor mängd preparerade kulor på sina resor (för den oinvigde så är ”kulor” samma sak som ”bollar” och för den som inte ens är vigd så är det jag pratar om just nu ”klot”, bowlingklot).

Kulor som denne, efter att ha studerat någon färgglad sida på internet med benämningen ”banprofil”, har putsat, slipat, gnuggat och masserat efter konstens alla regler. Det är gjort för att denne bowlare har en idé.
Förlåt, jag tar om…
Det är gjort för att denne bowlare har uppemot tusen idéer runt vad som behöver göras för att låta en kula få ta sig 20 meter ner till 3:ans kägla, om man nu inte träffar 1:an först, på allra bästa sätt.

Men inte för ett ögonblick har denne bowlare lagt ner en enda sekund på att fundera på hur han skall anpassa och preparera de vinterhjul som skall ta honom 20 mil (200 000 meter !) från förrådet i källaren ända till hallen som han skall tävla i.

”Hur är vädret”?
”Vilken utetemperatur råder?”
”Kommer det att snöa?”
”Finns risk för underkylt regn?”
”Skall Holger åka med?”
(Holger är en liten fet gubbe, tillika klubbkompis, som kan äventyra viktbalansen i en Renault Clio, om han sitter i passagerarsätet eller om han ligger och sover i baksätet!)

Utifrån dessa frågeställningar så borde ju en seriös bowlare, i kombination som bilförare, gå ner i förrådet och välja ut de, utifrån förutsättningarna, fyra vinterhjul som skulle passa bäst för dagen.
Han skulle eventuellt kompletteringsdubba något däck med anpassat mönster utifrån gällande väglag.  Eller så skulle han kanske bestämma sig för att köra på ett regummerat däck (av urethantyp?) och hela tiden välja att köra på vägrenen de 20 milen till gällande tävlingsarena. Kanske till och ta med fyra alternativa vinterhjul så att han kan byta om väderleken slår om under resans gång.

Nu funkar det inte så, vilket är tur.
För om det hade gjort så hade alla bowlingmatcher inte kunnat avslutas förrän en vecka efter planerad sluttid.
Numera rör det sig bara om någon eller några timmar, eftersom att det är mer viktigt att lägga ner mer tid på sina klot än att ägna sig åt trafiksäkerhet.

Ha det bra där ute på vägarna.

Med vänlig hälsning
Eder, fortfarande, tillgivne Fossilen

Skribent: Be A Nilsson
Epost: Adressen Gömd

FacebookYoutubeTwitter

BITS_logga 2014

Idrottslyftet

 
Städa Sverige
 


Anmälan till Elittävlingen i Malmö 6-7/10

 

Samarbetspartners

Sedan starten 1991 har bowlingsporten tjänat över 725 miljoner på att sälja Folkspels produkter. Här finns ytterliggare möjligheter för er förening.

 
bowlaren_liten
Vägledning - Tidningsäventyr

Postadress:
Svenska Bowlingförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-699 60 00
E-post: This is a mailto link

Se all info