Svensk medaljjakt på Junior-EM

2017-04-06 13:18
Den 8e till 17e april spelas bowlingens junior-EM i den legendariska Tali-hallen i Helsingfors. Sverige räknas som en av favoriterna till att slåss om medaljerna. - Det känns som det här kan bli ett bra mästerskap för Sverige, säger Emanuel Jonsson.
  • Uppdaterad: 2017-04-07 08:56

Europamästerskapet för juniorer spelas i fem olika ”distanser”: Singel, dubbel, lag, "all-event" och det avslutande cup-spelet Masters. Den svenska truppen, med fyra tjejer och fyra killar, kan vara med och slåss om medaljerna på alla distanser, framförallt i fyra-manna-lag.
- Sveriges styrka har alltid varit lagspelet, det skulle vara magiskt att få ta guld där, säger 18-årige Emanuel Jonsson från Team Alingsås men säger samtidigt att man inte kan ha som mål att ta guld:
- Man kan inte tänka på att vinna, utan man får göra det så bra som möjligt för att kunna nå dit vi vill.

Sedan förbundskaptenen Johan Ekström tillträdde för ungefär ett år sedan har fokus på prestationen varit central i alla landslag. Även nu när han gör sitt första juniormästerskap ligger fokus på vad som ska göras och inte vad som ska vinnas.
- Vi fokuserar på vad vi ska göra så hoppas vi att det räcker till klirr i kassan, säger han.

Vid det förra junior-EM, på Island 2016, räckte de svenska prestationerna till medalj på alla distanser, totalt 10 medaljer. Tre av spelarna har tidigare varit med och tagit medaljer: William Svensson (2 guld, 1 silver, 2 brons), Filip Thelander (1 brons) och Emanuel Jonsson (1 silver), men det är fortfarande nervöst att ta på sig landslagströjan.
- Jag är väldigt laddad, jag har ju varit med en gång förut så det är inte lika nervöst som då, men man blir alltid lite nervös när man tar på sig den blågula tröjan. Man känner sig hedrad, det är ett ärofyllt uppdrag, säger Emanuel Jonsson.

Efter månader av planering och förberedelser är det en laddad och välfungerande trupp som åker till Helsingfors för att slåss om medaljerna på europamästerskapet för juniorer.
-  Vi känner varandra bra och är en sammansvetsad grupp. Dessutom finns det mycket kunskap och bra kompetens bland ledarna, säger Emanuel Jonsson.
- Gruppen verkar väldigt harmonisk, vi åker även med en bra ledarstab, det är skönt att ha med sig Peter Ljung och Diana Alfredsson som assisterande. Jag har stora förhoppningar på framgång, spelarna är väl förberedda, säger förbundskaptenen Johan Ekström.

Truppen:
Ellen Ekholm, 16 år, Team X-Calibur, Partille
Hanna Engberg, 15 år, BK Cahoot, Kalmar
Amanda Gadd, 17 år, Spader Dam, Helsingborg
Mathilda Tidbeck, 17 år, B-K Eva, Stockholm

Emanuel Jonsson, 18 år, Team Alingsås
Robin Skans, 17 år, Örgryte IS, Göteborg
William Svensson, 16 år, BK Domino, Västervik
Filip Thelander, 17 år, Sundbybergs IK

Ledare:
Johan Ekström, Förbundskapten
Peter Ljung, Assisterande
Diana Alfredsson, Assisterande

Följ mästerskapet på den officiella hemsidan: http://www.bowling.fi/eyc2017 och på Svenska bowlingförbundets hemsida: www.swebowl.se . Bilder till media från mästerskapet går att få genom att kontakta Svenska Bowlingförbundets informationskoordinator Markus Hegnelius (This is a mailto link) som finns på plats i Helsingfors från söndag 9e april till måndag 17 april.