Hälften mästerskapsdebutanter till EM

2016-08-18 09:12
Bowling Stones i Bryssel är skådeplatsen för herrarnas Europamästerskap de närmaste 10 dagarna. Dit åker den svenska truppen som favoriter, trots att hälften inte har spelat seniormästerskap tidigare.
  • Uppdaterad: 2016-08-18 09:13

När trefaldige EM-medaljören Magnus Johnson Jr blev tvungen att lämna återbud med mindre än en vecka kvar till mästerskapet och Peter Hellström kallades in blev det så att halva det svenska laget gör mästerskapsdebut. 41-årige Peter Hellström, Mattias Wetterberg och Pontus Andersson gör alla mästerskapsdebut när Bowling-EM sätter igång fredagen den 19e augusti i Bryssel, Belgien.
– Vi åker ner med ett oerhört kompetent lag, säger förbundskaptenen Johan Ekström inför resan.

Det är erfarna dock debutanter som drar på sig den blågula tröjan. Mattias Wetterberg, som precis bytt klubb från BK FH Engelholm tillbaka till Team Pergamon, tog silver i europacupen 2014. Peter Hellström ledde sitt Team Clan till deras första SM-guld i lag i våras och blev 2013 femma i Världscupen när den spelades i Ryssland.
– Vårt lag är precis lika bra med ”Hella”. Vi är absolut bästa nation, säger den skadade Magnus Johnson Jr.

Den unge Pontus Andersson kommer direkt från ett U-21 VM där han tog fyra medaljer. 21-åringen tog guld i All-event, silver i Masters, brons i lag och ytterligare ett brons tillsammans med jämnårige Jesper Svensson. Team Pergamons vänsterhänte världsstjärna åkte från ungdomsmästerskapet Lincoln, Nebraska med tre bronsmedaljer. Annars är tvåhandsspelaren från Vimmerby världens hetaste bowlare just nu efter, bland annat, sin femte seger på den amerikanska proffstouren nu i veckan.
– Nu är fokus på EM, sa Jesper Svensson direkt efter den segern.

Dessutom kompletteras dessa av BK Jösses Markus Jansson som vid förra EM tog tre brons och ettan på världsrankingen Martin Larsen som åker till Bryssel för att försvara sitt EM-guld i Masters, den mest prestigefyllda distansen, tillsammans med lag.

Mästerskapet avslutas med Mastersfinalen söndagen den 28e augusti och börjar med den officiella träningen den 19e. Sedan drar tävlingarna igång med singel lördag/söndag, dubbeln spelas måndag/tisdag, tremanna onsdag/torsdag och fredag/lördag spelas lagtävlingen.

Truppen till EM:
Pontus Andersson, Team Clan, Nässjö
Peter Hellström, Team Clan, Nässjö
Markus Jansson, BK Jösse, Arvika
Martin Larsen, Team Pergamon, Partille
Jesper Svensson, Team Pergamon, Partille
Mattias Wetterberg, Team Pergamon, Partille

Länk till mästerskapets egen sida: http://www.emc2016.be/

Vid frågor, kontakta informationskoordinator Markus Hegnelius på plats i Bryssel.

Markus Hegnelius
Informationskoordinator