Bowling: World Cup i Kina

2016-10-17 10:58
När World Cup idag måndag startar i Shanghai, Kina representeras Sverige av två EM-guldvinnare från i somras: Jenny Wegner och Martin Larsen. – Vi har höga målsättningar, säger förbundskaptenen Johan Ekström.
  • Uppdaterad: 2016-10-17 11:22

Måndag den 17e oktober börjar det prestigefyllda bowlingmästerskapet World Cup. Det är en tävling som spelas vart fjärde år dit alla länder får skicka sin bästa bowlare. I år är det 63 damer och 81 herrar som ska göra upp om medaljerna. Bland favoriterna nämns de svenska stjärnorna Martin Larsen och Jenny Wegner.
– Jag har inte tänkt att åka till Kina i tio dagar med någon annan plan än att vinna. Jag kommer inte vara nöjd om jag inte kommer topp 4, säger Team Pergamons världsetta Martin Larsen.

– Jag har inte spelat tävlingen förut och det är en medalj jag väldigt gärna skulle vilja vinna, säger Jenny Wegner till tävlingens hemsida.

Den dubble regerande EM-guldvinnaren i Masters: Martin Larsen har spelat tävlingen tre gånger tidigare och var 2008 ytterst nära att vinna guldet. Den gången förlorade han finalen mot amerikanen Derek Eoff.
– Den är fortfarande lite småsur, det är kanske därför man vill åka dit igen och vinna guldet, säger 37-åringen.

På den kvinnliga sidan ställer Sverige upp med den 22-åriga skånskan Jenny Wegner som spelar för hemmaklubben BK Femtionian från Hässleholm och de regerande svenska mästarna Spader Dam i Helsingborg. Hon ligger för närvarande två på europarankingen och vann i somras två EM-guld i Wien. Inför World Cup har hon tränat upp sin tuffhet.
– Jag har försökt spela så många tävlingar som möjligt eftersom det hjälper mig få den där tävlingsinstinkten, säger hon.

Fram till torsdagen spelas totalt tjugo serier per spelare innan första kvalgränsen dras. På fredagen den 21 oktober spelar de 24 bästa herrarna och de 24 bästa damerna ytterligare åtta serier. Efter det går de åtta bästa vidare till lördagen. Hela tiden tar man med sig sitt resultat. Efter totalt 36 serier kommer de fyra bästa att spela semifinal och final lördagen klockan 14 kinesisk tid, vilket är åtta på morgonen svensk tid.

Följ tävlingen på den officiella hemsidan: https://www.qubicaamf.com/qubicaamf-bowling-world-cup/shanghai-china/bwc-home och på www.swebowl.se. Det amerikanska bowlingförbundet sänder live på youtube: https://www.youtube.com/channel/UCLJun193ZJyheIJ9jFM2QOw