Bowling: Sverige favoriter i dam-EM

2016-06-09 10:20
De Europeiska mästerskapen i Bowling för damer spelas mellan den 9 juni och den 18 juni i Österrikiska Wien. Svenska laget kommer till tävlingen som en av favoritnationerna. – Vi har alla möjligheter i Europa, säger förbundskaptenen Johan Ekström.
  • Uppdaterad: 2016-06-09 10:22

Till Plus-bowling i Wien, Österrike har 141 spelare från 26 nationer åkt för att slåss om EM-medaljer. Den svenska truppen är favoriter att få med sig några av de ädlare valörerna hem från mästerskapet. Förra gången EM spelades, i Berlin 2014, tog de blågula hem ett guld, två silver och ett brons. Historiskt är Sverige överlägset bästa nation på damernas EM med 25 guld.

Truppen består till fyra sjättedelar av samma spelare som förra gången: Sandra Andersson, Ida Andersson, Joline Persson-Planefors och Jenny Wegner som debuterade i Berlin där hon tog brons i All-event. Tillbaka i landslaget, sedan förra EM, är rutinerade Nina Flack och debuterar i det här mästerskapet gör, juniorstjärnan; Filippa Persson.
– Det är en bra blandning av erfarenhet och ungdomlig entusiasm, det är några som upplever en andra vår, det är väldigt spännande, sa Johan Ekström när han tog ut laget.

EM spelas över 6 olika ”distanser”: singel, dubbel, 3-manna, lag, all-event och sedan masters, i den ordningen. Efter varje distans får de fyra bästa en medalj, med hjälp av semifinaler och en final bestäms vilken valör de får.

Efter att den svenska truppen har förberett sig länge och noggrant kommer mästerskapet att börja med singel den tionde juni. Då kommer taggade svenska damer att jaga medaljer i Wien.

Följ gärna mästerskapet på http://www.swebowl.se och på arrangörens hemsida: http://www.ewc2016.eu/

Den svenska truppen:
Ida Andersson, 23 år, BK Högland, Nässjö