Unik svensk bowlingserie startar

2016-09-09 10:12
Världens bästa bowlingliga sätter igång i helgen. Den unika svenska serien inleder med stormatch bland damerna medan herrarnas regerande mästare möter en spännande nykomling.
  • Uppdaterad: 2016-09-09 10:53

Ingen annanstans i världen finns det en sådan bowlingserie som det finns i Sverige. Den svenska ligan är olik allt annat, det har mer känslor, högre tempo och bättre kvalitet än någon annan liga som finns. Därför kommer det också utländska stjärnor för att spela bowling i den svenska ligan.
– Den svenska ligan är inte som någon annan liga, den är bättre än allt annat jag har spelat, säger den irländske landslagsspelare Chris Sloan som vann SM-guld med Team Clan förra året.

Efter förra årets slutspel skrev Oskar Mörnefält på Smålands-tidningen så här:
”Bowling är knappast en idrott som lockar mängder av publik till hallarna. Men den som aldrig varit på en bowlingmatch går faktiskt miste om en hel del dramatik och inte minst en jäkla massa sköna känslor.”

Till helgen startar nu årets serie med världsstjärnor från både Sverige och utlandet. Redan i första omgången möts de två lagen som har dominerat den svenska lagbowlingen de senaste 9 åren: Spader Dam från Helsingborg som senaste tog hem guldet och Team X-Calibur från Partille. Reprisen på SM-finalen förra säsongen kommer att bli en rivstart på årets kamp om guldet.
– Vårt mål är slutspel, sedan finns det ingenting annat än guld säger Team X-Caliburs landslagsstjärna och tidigare världsmästare Nina Flack.

De fyra översta lagen i tabellen serien går till slutspelet i Jönköping för att slåss om SM-guldet. De femte- och sjätte-placerade lagen är säkra och får spela Elitserien även nästa år medan platserna sju till nio får kvala för att hålla sig kvar. Det sist placerade laget åker direkt ner till de allsvenska serierna.

Bland herrarna ser det ungefär likadant ut, men det är fyra lag istället för två som är ”säkra” och håller sig kvar utan kval. Även här väntas förra slutspelets finallag återigen mötas i kampen om SM-guldet. De regerande mästarna Team Clan från Nässjö och Team Pergamon från Partille är de två bästa lagen i serien fulla av spelare i världsklass.
– Det kommer bli Clan och Pergamon i toppen, säger Emil Ågren i nykomlingen BK Kaskad som möter Clan i första omgången.

I helgen går det igång och fram till den 30 april kommer det spelas 222 matcher i de unika elitserierna för att få fram sluttabellerna. Först efter alla dessa bataljer får vi veta vilka lag som är säkra, vilka som åker ur, får kvala och framförallt får åka till Jönköping för att slåss om SM-titeln den 19-21 maj.

Mer information och förhandstips finns på Swebowl.se