Bowling: ung EM-trupp till Bryssel

2016-05-17 12:03
Den 18 – 29 augusti spelas herrarnas bowling EM i Bryssel, Belgien. Till det mästerskapet har förbundskaptenen Johan Ekström nu tagit ut en trupp med snittålder under 25 år. – Det kan se ungt ut, men det finns många bowling-år i det här laget, säger Johan Ekström.
  • Uppdaterad: 2016-05-17 12:04

Med fem av sex spelare under 28 år är det ett väldigt ungt lag som blivit uttaget att ta på sig den blågula dressen vid Bowling-EM i Bryssel senare i år. Men trots ungdomen är det en internationellt rutinerad trupp.
– Vi har fått ihop en bra blandning av spelare. Alla har haft på sig landslagströjan på ett eller annat sätt tidigare, säger Johan Ekström som har coachat alla sex spelarna i någon form tidigare.

Det svenska laget:

Pontus Andersson, 20 år, Team Clan, Nässjö
Markus Jansson, 23 år, BK Jösse, Arvika,
Magnus Johnsson jr, Team Pergamon, 22 år, Partille
Martin Larsen, Team Pergamon, 36 år, Partille
Jesper Svensson, Team Pergamon, 21 år, Partille
Mattias Wetterberg, 27 år, BK FH Engelholm, Ängelholm

De fyra yngsta spelarna utgjorde J-VM-laget vid senaste mästerskapet i Hongkong 2014. Då vann Sverige två guldmedaljer, Jesper Svensson tog hem masters-guldet och Markus Jansson och Magnus Johnsson jr tog guld i 2-manna. Dessutom tog laget då tre bronsmedaljer. Tre av dessa var även med på senaste EM då veteranen i sammanhanget Martin Larsen vann den mest prestigefyllda distansen: Masters. Nu är den 36-årige Pergamonspelaren världsetta och har, bland annat, två VM-guld och 11 EM-medaljer på sin meritlista. Tvåhandsdemonen Jesper Svensson blev årets bowlare och årets Rookie på PBA-touren förra året och är en av världens bästa bowlare för tillfället.

Överraskningen i truppen är den 27 årige skåningen Mattias Wetterberg. Silvermedaljören i europacupen 2014 på Island gör sitt första stora mästerskap trots att den han har varit med i Team Sweden under en längre tid.
– Han har varit väldigt bra under en lång tid och har en väldigt hög högsta nivå. Han har placerat sig själv högt i större tävlingar, säger Johan Ekström.

Sverige ligger tvåa i medaljligan vid de europiska mästerskapen med sina 25 guld och totalt 67 medaljer. Leder gör Finland med 28 guld, en siffra det svenska laget kommer att jaga i sommar när EM avgörs över sex distanser: Singel, dubbel, 3-manna, 5-manna, All-event och den avslutande Masters.
– Det här laget kan vinna på vilken distans som helst, säger Johan Ekström.

Daniel Fransson, Team Pergamon, har valt att tacka ner eftersom han kommer att bli pappa samtidigt som mästerskapet spelas.

Länk till mästerskapet: http://www.emc2016.be/