Bowlingens unika SM-slutspel till helgen

2017-05-17 12:00
På fredag inleds det som i bowlingkretsar kallas årets häftigaste helg: det svenska slutspelet för 8-mannalag, i Jönköping. - Det går inte att jämföra med något annat i världen, säger världsettan Martin Larsen.
  • Uppdaterad: 2017-05-17 12:00

Den unika svenska bowlingserien avslutas varje år med ett oefterhärmligt slutspel. På fredag börjar Världens bästa slutspel i Jönköping där de fyra bästas herrlagen och de fyra bästa damlagen från Elitserien gör upp om titeln svensk mästare.

Den sjungande, hoppande, publiken som fyller RC Bowl kommer att få bevittna bowling i yppersta världsklass och känsloutbrott på banorna som får de flesta andra idrotter att verka lugna och timida. Efter förra årets tillställning sa vinnarna Team Clans irländske landslagsspelaren Chris Sloan:
- Det här är den bästa tävling jag någonsin har spelat i, ingenting annat kommer ens i närheten. Det här är helt fantastiskt, sa han.

Fjolårets silvermedaljörer och årets seriesegrare Team Pergamon kallas ofta Bowlingens Real Madrid och kommer till slutspelet med ett oerhört stjärnspäckat lag. Förutom världsettan, och den dubbla europamästaren i Masters: Martin Larsen har Partille-laget med sig den finske världsfyran Osku Palermaa, sydafrikanen Francois Louw och ytterligare fyra landslagsmän.

Förutom de två finalisterna från 2016 kommer kompisgänget från Arvika BK Jösse och de svenska mästarna från 2012: stockholmarna Stureby BK som vann sitt senaste SM-guld, i Jönköping. Den svenska ligan har varit jämnare än någonsin och i slutspelet kan vad som helst hända.
- Alla fyra lag känner att har de en bra dag så tar de guldet, säger Team Clans landslagsspelare Pontus Andersson.

På damsidan har de två dominanterna Spader Dam från Helsingborg och Team X-Calibur från Partille delat på SM-gulden de senaste tio åren. Förra året vann skåningarna en historiskt dramatisk final efter skiljeserie och även i år förväntas det bli jämnt och spännande. När dessutom B-K Eva Stockholm och BK Högland från Nässjö, som är de andra semifinallagen, blir bättre varje år kommer det bli kamp.

Det unga Spader Dam kommer till Världens bästa slutspel med, bland andra, världscupvinnaren och Årets Bowlare: Jenny Wegner; europacupvinnaren Cajsa Wegner och EM-medaljörerna Filippa Persson och Sandra Andersson som inte vill avslöja lagets taktik:
- Det tar vi efteråt, det fungerade förra året, skrattar hon.

Bowlingens SM-slutspel för 8-mannalag spelas fredag till söndag på RC Bowl i Jönköping. Semifinaler och finaler spelas i bästa av tre matcher.

Följ slutspelet på Svenska Bowlingförbundets kanaler:
Hemsida: www.swebowl.se här kommer det också att finnas inför-artiklar om alla lag.
Slutspelssida: http://www.swebowl.se/tavlingar/svenskamasterskap/8-mannaSMslutspel2017/
Facebook: https://www.facebook.com/Svenskabowlingforbundet/
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC0ftHFzrN8yGoe9xo_JmqWQ Livestreaming

Läs krönikan från förra året: http://www.swebowl.se/Nyheter/NyheterSwebowl/Nyhetsarkiv/KronikaEnoforglomlighelg/