Junior-VM till Sverige 2021

04 SEP 2019 15:34
Tillsammans med Olympia Bowling, Helsingborg Stad och Event i Skåne är Svenska Bowlingförbundet mycket stolta att kunna meddela att bowlingens junior-VM 2021 kommer att avgöras i Sverige.
  • Skapad: 04 SEP 2019 15:34

Att sporten bowlings alla framtida stjärnor, från hela klotet, kommer till sundets pärla för att tävla om de finaste medaljerna gör att den passionerade svenska publiken får se idrott i världsklass; att de svenska ungdomarna får en målsättning; och att de unga bowlare som kommer hit får en inblick i den berömda svenska bowlingen.

Tack vare samarbetet med arenan och staden får Svensk Bowling möjlighet att visa upp sig för resten av världen på det här sättet. Helsingborg är en ambitiös idrottsstad där, bland mycket annat, damernas handbolls-EM har spelats, och Olympia bowling har arrangerat Lucky Larsen Masters, bowlingens Slutspel, och 30 år av Olympia Ladies Open.

”Vi är väldigt glada att vi äntligen har lyckats få ett mästerskap till Sverige, vilket har varit ett uttalat mål från vår sida, vilket nu möjliggörs i detta samarbete med Helsingborg stad, Region Skåne och Olympia Bowling! Det ska bli jätteroligt att få ta emot alla juniorer och deras supportrar i Helsingborg 2021”, säger Lena Sulkanen, Generalsekreterare vid Svenska Bowlingförbundet.

”Vi i Helsingborg – tillsammans med den regionala organisationen Event in Skåne som är den andra offentliga partnern i detta samarbete – är jätteglada över att World Junior Championships 2021 kommer till vår stad. Vi tror att ett starkt erbjudande i en attraktiv stad, kombinerat med starka svenska aktörer på viktiga platser i bowlingvärlden, fällde avgörandet till vår fördel” säger Henrik Gidlund, Senior Project Manager på Helsingborg Convention & Event Bureau.

”Vi på Olympia Bowling tillsammans med våra elitföreningar IS Göta och Spader Dam är otroligt stolta och glada för att ett så stort och prestigefullt mästerskap som junior VM kommer till Helsingborg. Detta kommer ge oss och vår sport Bowling en riktig skjuts i rätt riktning.
Vi vill tacka Svenska Bowlingförbundet och Helsingborg Convention & Event Bureau med Lena Sulkanen & Henrik Gidlund i spetsen för ett fantastiskt bra samarbete.
Nu ser vi med stor tillförsikt och spänning fram emot bowlingsommaren 2021!”, säger Patrick Backe på Olympia Bowling.

Sommaren 2021 väntas flera hundra bowlare och bowlingintresseradetill Helsingborg för en veckas tävlingar där världens bästa bowlare under 18 år kommer att koras.

Kontakt vid frågor:

Lena Sulkanen